EHLİYET SINAVLARINDA BAŞARILI OLMAK İÇİN YAPILMASI VE BİLİNMESİ GEREKENLER


Ehliyet sınavında 4 haktan da kaldım, yeniden başvuru yapabilir miyim? Nasıl? Evet. 

Günümüz ehliyet bilgi kitap, kitapçıkları ve sınavı soru tarzı, yeni müfredata göre bütün ehliyet veren kurumlarca güncellendi. Bu nedenle sınavlara hazırlanırken, elimizdeki trafik bilgi kaynaklarının 25 yıl önceki trafik soruları veya bilgilerinden olmamasına son derece dikkat etmeliyiz. 

Peki nedir bu yeni müfredat? 
Yeni müfredat, katı yasaklayıcı mantıktan çok, açıklayıcı, ikna edici video destekli akıcı bir ders anlatım yöntemini seçmiştir. Yeni müfredat alkol ve alkol benzeri maddelerin kullanımı halinde, araç kullanımına olan etkileri ve olumsuzluklarının üzerinde dururken, aynı zamanda sürücü psikoloji gibi konular üzerine odaklanmıştır. 

Yeni müfredatla, eğitim saatleri üzerinde de durulmuştur. 35 saat olan trafik dersi 16 saate, motorlu araç tekniği dersi, 20 saatten 6 saate, 12 saat olan ilk yardım dersi 8 saate indirildi.
Ayrıca sınavlar tek ders haline getirildi ve bu üç dersin toplamından sınav değerlendirilmesi yapılacak. Bu ders içeriklerinden, sürücülerin işine yaramayacak teknik bilgiler de ders kitapçıklarından çıkarıldı. 

Sınav ortamları nasıl? 
Sınav yerleri ve ehliyet sınav soruları MEB tarafından tasarlanır ve belirlenir. Sınavlar, belirlenmiş sınav salonlarında güvenlik önlemleri altında, elektronik ortamlarda gerçekleştirilir. Sorular bir tablet üzerinde sorulur ve sınav sonuç bilgilerini sınav çıkışında, yetkililerce verilen sınav sonucu değerlendirme çıktısı üzerinden anında öğrenilir. 

Direksiyon sınavına ne zaman girilir? 
Bütün teorik dersler başarı ile verildikten sonra, alınan ehliyet belgesinin türüne göre direksiyon dersi alınır. Dersler genelde 35-50 dakikadır.
Direksiyon dersi, teorik ders sonuncunun ilanından 1-2 hafta sonradır. Bu biraz da kurs veren kuruma bağlıdır.
Direksiyon dersi sınavı ücreti yatırıldıktan sonra, direksiyon sınavına girilir. Bu ücret 2018 verilerine göre 100TL'dir.

Sınavlar yaş sınırları ve yaşlara göre araç kullanımları 
Araçların kullanımı yaşlara göre sınıflandırılmıştır. Bu sınıflandırma zihin ve beden muktediriyetine göre yapılmıştır.
16 yaş ve üstünde bulunanlar, M, A1, B1 (motosiklet 125cc, moped 2,3,4 tekerlekli)
18 yaş ve üstünde bulunanlar, A2, B, BE, C1, C1E, F, G (motosiklet, taksi, römorklu taksi, 7.5 ton kuvvetinde kamyon-çekici, 12 ton kuvvetinde kamyon-çekici, traktör, iş makinesi)
20 yaş ve üzerinde üstünde bulunanlar, A (35 kw üzeri motosiklet)
21 yaş ve üzerinde üstünde bulunanlar, C, CE, D1, D1E (Kamyon-çekici, römorklu kamyon, minibüs, römorklu minibüs)
24 yaş ve üzerinde üstünde bulunanlar, D, DE (otobüs, römorklu otobüs)

Ehliyet sınav ücretleri ne kadardır? 
Teorik dersler için sınav ücreti 2018 yılı için 75 TL'dir. Yatırıldıktan sonra makbuzun bir nüshası, sürücü kursuna verilir. Daha önce ehliyeti olup, ehliyet sınıfını yükseltme için sınava girenler bu harcı yatırmayacaklardır. 

Sınav ücreti, T.C. Halkbankası , T.C. Ziraat Bankası'na, ehliyet sınav ücreti diye yatırılır. Dekontun üzerinde TC. No, ad, soyadın belirgin ve doğru bir şekilde yazılmasına dikkat edilmelidir.
Direksiyon sınavı ücretleri ise,
2018 yılı için direksiyon sınavı ücreti 100TL'dir. Direksiyon sınavından 6 gün önce, MEB'nın belirlemiş olduğu bankalardan herhangi birisine yatırılabilir. Dekontun bir sureti sürücü kursuna teslim edilmelidir.

Direksiyon Sınavında Dikkat Etmeniz Gerekenler...
Ehliyet Sınavından Kalan Adayların Yapması Gerekenler...
Ehliyet Ve Direksiyon Sınavına Kaç Kere Girebilirim?
Direksiyon sınavı nedir? İşlemleri ve dikkat edilmesi gerekenler nelerdir? 

Direksiyon sınavları, formlara göre yapılır. Ek-3 ve Ek-4 formları. Bu formlarda kriterler yer alır. Formlarda, mavi, kırmızı, sarı renkli bölümler yer alır.
FORM EK-3: Bu form Motor ve ehliyet içindir. M, A1, A2, A ve B sınıflar içindir.
FORM EK-4: Bu form da otomobil, kamyonet, kamyon, minibüs, otobüs, tır, traktör türleri içindir. B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E sınıflarında direksiyon sınavına girecek olanlar bu formu kullanır.
Direksiyon sınavında, renklerler belirlenmiş kurallar vardır. Sürücü direksiyon sınavı esnasında bu renklerin içerisinde yer alan kuralları belli sayılarda ihlal ederse, sınav iptal edilir.

Mavi renkli kurallar: Bu renkte işaretlenmiş kurallardan 5 tanesi ihlal edilirse sınav iptal edilir. 
Sarı renkli kurallar: Sarı renkli kurallardan 2 tanesini yine farklı maddelerden 2 tanesini ihlal edenin sınavına son verilir. 

Kırmızı renkli kural: Bu kurallardan herhangi bir tanesini ihlal edenin sınavına son verilir. 
Direksiyon sınavı esnasında, araçta birisi başkan olmak üzere iki komisyon üyesi bulunur. İkisi de formu ayrı ayrı doldurur ve imzalar.

MEB ÖMTSKY'nin ( Özel Motorlu Taşıt Sürücüleri Kursu Yönetmeliği) 33. Maddesine göre kursiyer değerlendirme kriterleri:
Araç tanıma: Sınav esnasında ilk 5 dakikada kursiyerin araç bilgisi ölçülür.
Aracı çalıştırma: Aracın çalıştırılması ve hareket ettirilmesi kabiliyeti değerlendirilir.
Aracı hızlandırma: Sınava girilen alanda, azami hız sınırlarına ulaşma ve hız kontrolü değerlendirilir.
Geri park etme: Aracın, geri geri park ediliş kabiliyeti ölçülür.
Eğilim bir yolda aracı durdurup çalıştırma: Aracın yönü eğimli bir yolda, yukarı doğru hareket halindeyken, aracı durdurup yeniden ileri doğru hareket ettirme kabiliyeti ölçülür.
Geri geri gelme: Aracı geri geri, anarya(en arriere) kullanma kabiliyeti değerlendirilir.
Kavşaklarda dönüş: Trafik ışıklarıyla sinyalize edilmiş, yuvarlak-göbek bir kavşakta, sağa ve sola dönüşme yapma kabiliyeti test edilir. 

Mekanik kontrol düğmelerini kullanma: Işık, korna, havalandırma, silecek gibi komuta düğmelerini tanıma ve kullanma becerisi ölçülür. 
Dönel, üçlü, akıllı kavşakları kullanma: Bu kavşakları kullanırken, kavşağa yaklaşım, dönüş ve geçişlerde, kurallara uyumluluk test edilir.
Ani fren yapma: 30 km hıza ulaşmış araç, ani fren yaptırılarak ani fren yapma kabiliyeti ölçülür.
Geri geri giderken dönüş: Anarya (en arriere) giderken, şerit korunarak sağa ya da sola 90 derecelik dönüş yapma yeteneği ölçülür.
Trafik kurallarına uyum: Araç ile trafikte seyir halindeyken, aynaların kontrol edilip edilmediği, trafik kurallarına uyulup uyulmadığı gibi trafik kurallarına uyum denetlenecektir.
EK-4 Formdaki kuralları uyum: 
Bu formda belirtilen kurallara uyuluyor mu, gözlemi yapılır. 

İyi de bu EK-4 Form kuralları nedir? Renklerdeki kurallar nelerdir? 
Bu konu önemli bir konudur. Sınavı geçmek için renklere göre öğrenmek faydalı olacaktır. 

Mavi Kurallar: 

Lastiklerin havalarının yeterli olduğunu gözle kontrol edecek. 

Akünün yerini gösterecek. 

Fren sistemlerini (el/ayak) gösterecek. 

Yakıt göstergesindeki yakıt durumunu bilecek. 

Işıklandırma sistemi (Araçtaki bütün lambaları açıp kapattıracak). 
10 
Direksiyon kumandalarını (Uzun/kısa far, sinyal kolu ve silecek kolu) gösterecek. 

Yağ ve su göstergeleri gösterilecek. Hangi durumda tehlike olduğunu bilecek. 
11 
Araç kaputunun açacak, motor yağı/soğutma suyu konma yerini gösterecek. 

Sinyal ikaz ışıklandırmalarını çalıştıracak. 
12 
Araç bagajını açacak (stepne, kriko, reflektör, ilkyardım çantası) ve gösterecek. 

Aracın kaç vitesli olduğunu bilecek. 
13 
Dikiz aynalarının ayar yerini gösterecek. 

Gaz ve debriyaj pedallarını gösterecek. 
14 
Cam sileceklerinin suyunun konulma yerini gösterecek. 

Sarı kurallar: 
(II) SÜRÜŞ BECERİSİ VE TRAFİK ALGISINA YÖNELİK DAVRANIŞLAR BÖLÜMÜ 

Araca bindiğinde ayna ayarlarını kontrol etmiyor. 

Araca bindiğinde koltuk ayarlarını kontrol etmiyor. 

Geri geri giderken şeridini koruyarak köşeden sağa ya da sola dönemiyor. 

ARACI ÇALIŞTIRMA VE HAREKETE GEÇİRME USUL VE KURALLARI
a) Aracı çalıştıramıyor.
b) Araç çalıştığı halde marşa uzun süreli basıyor.
c) Aracı çalıştırırken vitesi boşa almıyor.
ç) Doğru vitesle kalkış yapamıyor.
d) Hareket ettirirken aracı stop ettiriyor.
5
EMNİYETLİ VE RAHAT KALKIŞ KURALLARI
a) Aracı stop ettiriyor.
b) Öndeki ya da arkadaki araçla kalkış mesafesini ayarlayamıyor.
c) Aracı sarsarak kaldırıyor.
6
KONTROLSÜZ VE SİNYAL VERMEDEN ÇIKIŞ YAPMA DAVRANIŞI
a) Çıkış yaparken aracı doğru konumlandıramıyor.
7
TEHLİKELİ DAVRANIŞLAR, ŞERİT İZLEME VE DEĞİŞTİRME KURALLARI
a) Şerit değiştirirken çizgilerin anlamına uygun hareket etmiyor (kesik ve sürekli).
8
KAVŞAĞA YAKLAŞMADA VE KAVŞAKLARDA UYGUN DAVRANIŞLAR
a) Kavşak dönüşlerinde omuz bakışı yapmıyor. Kör noktaları kontrol etmiyor.
b) Kavşakta karşıdan ve yandan gelen araçları kontrol etmiyor.
9
EĞİMLİ YOLDA ARACI DURDURMA VE KALDIRMA BECERİSİ
a) Aracı 50 cm'den fazla geri kaçırıyor.
b) Aracı stop ettiriyor.
10
Geçiş üstünlüğü hakkına sahip olan araçlara geçiş izni vermiyor.
11
Ani fren yapma kurallarına uymuyor (30 km hızla giderken).
12
Araç seyir halindeyken iç ve dış aynalardan trafiğin akışını kontrol etmiyor.
13
Yol giriş-çıkış kurallarına uymuyor, kontrolsüz giriş ve çıkış yapıyor.
14
ARAÇ KUMANDA PEDALLARINA (GAZ, FREN, DEBRİYAJ) İNTİBAK ETME
a) Vites değiştirirken debriyaj ve gaz pedalına tam ve doğru basmıyor.
b) Vites değiştirirken sıralamaya uymuyor.
c) Vites değiştirirken aracın kontrolünü kaybediyor.
d) Aracı stop ettiriyor.
15
DİREKSİYON HAKİMİYETİ
a) Direksiyon simidini doğru pozisyonda tutmuyor.
b) Şerit çizgisini takip edemiyor.
16
SAĞA-SOLA DÖNÜŞ KURALLARI VE İŞARETLERİ
a) Dönüşlerinde omuz bakışı yapmıyor. Kör noktaları kontrol etmiyor.
b) Yol için belirlenen azami hız sınırını dikkate almıyor.
c) Hızlanma ve yavaşlanmalarda aracın hızını ayarlayamıyor.
17
ARAÇLARIN ARASINA PARK ETME KURALLARI
a) Park etme becerisi zayıf.
18
ARACI GERİ VİTESTE KULLANMA KURALLARI
a) Aracı geri viteste kullanırken belirlenen şerit çizgilerini ihlal ediyor.
19
ÇEVREYE DUYARLI (KORNA-GÜRÜLTÜ) VE ENERJİ TASARRUFU SAĞLAYACAK ŞEKİLDE ARAÇ KULLANMA
a) Yüksek devirde araç kullanıyor.
b) Gereksiz yere kornayı kullanıyor.
c) Ekonomik araç kullanma kurallarına uymuyor (fren kullanma, vites geçişleri, hızlanma).
20
DURMA, DURAKLAMA, İNDİRME VE PARK ETME KURALLARI
a) Kaldırıma veya sağ şeritte uygun mesafeye yanaşmadan duruyor.
b) Durma işlemi sonucunda el frenini çekerek aracı sabitlemiyor.
c) Aracı durdurduktan sonra motoru stop ettirmiyor.

Kırmızı kurallar:
1
Emniyet kemerini takmıyor.
4
Alkol, uyuşturucu veya uyarıcı maddeler etkisinde.
5
Trafik polisi ile diğer yol ikaz ve değişiklikleri veya yönlendirmeleri fark etmiyor.
6
Araç kullanımı esnasında aşırı heyecanlı ve telaşlı bulundu.
8
Kendisini geçmek isteyen araçlarla ilgili geçilme kurallarına uymuyor.
10
EMNİYETLİ VE RAHAT KALKIŞ KURALLARI
a) Kalkış yaparken ön ve arka trafiği kontrol etmiyor.
b) Kalkış yaparken sinyal vermiyor.
11
KONTROLSÜZ VE SİNYAL VERMEDEN ÇIKIŞ YAPMA DAVRANIŞI
a) Çıkış yaparken trafiği kontrol etmiyor.
b) Çıkış yaparken sinyal vermiyor.
c) Trafiği tehlikeye düşürecek şekilde çıkış yapıyor.
12
TEHLİKELİ DAVRANIŞLAR, ŞERİT İZLEME VE DEĞİŞTİRME KURALLARI
a) Şerit değiştirirken zamanında sinyal vermiyor.
b) Şerit izleme kuralına uymuyor (şerit çizgilerinin içinde araç kullanmıyor).
c) Araç kullanırken güvenlik şeridini ihlal ediyor.
d) Şerit değiştirirken ayna kontrolü yapmıyor.
e) Trafiği kontrol etmeden şerit değiştiriyor.
13
ÖNÜNDEKİ ARACI SOLLAYIP GEÇME KURALLARI
a) Sollama esnasında sinyal vermiyor.
b) Sollama esnasında ayna kontrolü yapmıyor.
c) Sollama yaparken arkadaki ve diğer şeritlerdeki araçları tehlikeye atıyor. Hızlarını dikkate almıyor.
14
KAVŞAĞA YAKLAŞMADA VE KAVŞAKLARDA UYGUN DAVRANIŞLAR
a) Kavşağa yaklaşırken yavaşlamıyor.
b) Kavşakta ayna kontrolü yapmıyor.
c) Kavşakta şerit takibi yapmıyor.
ç) Kavşakta sinyal vermiyor.
15
EĞİMLİ YOLDA ARACI DURDURMA VE KALDIRMA BECERİSİ
a) Sinyal vererek sağ şeride geçmiyor.
c) Ayna kontrolü yapmıyor.
d) Sinyal vererek aracı tekrar hareket ettiremiyor.
16
Trafik ışık ve işaretlerine dikkat etmiyor, işaretlere uymuyor
17
Yoldan geçen araçlara geçiş kolaylığı sağlayamıyor.
18
Takip mesafesini kurallara uygun olarak ayarlayamıyor.
19
Yaya ve okul geçitlerinde yayalara ve bisikletlilere yol vermiyor.
20
Hemzemin geçitlerinde geçiş kurallarına uymuyor.
21
DİREKSİYON HAKİMİYETİ
a) Aracı sağa sola savuruyor.
22
SAĞA-SOLA DÖNÜŞ KURALLARI VE İŞARETLERİ
a) Döneceği yönün uygun şeridine zamanında girmiyor.
b) Dönüş öncesinde zamanında sinyal vermiyor.
c) Dönüşlerde ayna kontrolü yapmıyor.
23
HIZ KURALLARI İLE İLGİLİ DAVRANIŞLAR
a) Hız limitlerini aşıyor.
b) Yaya, okul ve bisiklet v.b. geçit alanlarında hızını düşürmüyor.
c) Hız levhalarına uymuyor.
24
ARAÇLARIN ARASINA PARK ETME KURALLARI
a) Koniler arasında en fazla iki hamlede park edemiyor.
b) Park yaparken kaldırım veya konilere çarpıyor.
c) Kaldırıma 50 cm’den fazla uzağa park ediyor.
25
ARACI GERİ VİTESTE KULLANMA KURALLARI
a) Aracı geri viteste kullanırken aracı sağa veya sola doğru kaydırıyor, aracın hakimiyetini sağlayamıyor.
b) Aracı geri viteste kullanırken aynaları kullanarak trafik kontrolü yapmıyor.
26
ÇEVREYE DUYARLI (KORNA-GÜRÜLTÜ) VE ENERJİ TASARRUFU SAĞLAYACAK ŞEKİLDE ARAÇ KULLANMA
a) Aracı sağa sola savuruyor.
27
DURMA, DURAKLAMA, İNDİRME VE PARK ETME KURALLARI
a) Aracı durdurması veya park etmesi yasak bir yerde durduruyor
b) Sinyal vermeden duruyor.
Direksiyon sınav süresi 
Direksiyon süresi, her aday için 35 dakikadır. İlk 5 dakikası, aracı tanıma ile ilgili sorulan sözlü sınavdır. Kalan 30 dakikası ise araç sürme ile ilgili sınavdır. 

Bu ilk 5 dakika içerisinde, toplamdan 5 adet soru sorulur. Tamamına doğru cevap verilmesi zorunludur. Bu süreçte dikkat edilmesi gereken hususlar vardır. 

Araca binerken, aracın bulunduğu yol ve güzergahta başka araç var mı, kontrol edilmelidir. Araca girerken, sol elle aracın kapısı açılarak sağ ayakla girilmelidir. 

Araçtayken sınav komisyonu, kimlik ve sınav giriş belgesi isteyerek kontrol yapar.
Sınav anında, kaptan koltuğunda kursiyer, ön sağ koltukta komisyon başkanı, arka koltuklarda eğitim hocası ile diğer komisyon üyeleri bulunur. 

Kaptan koltuğuna oturan kursiyer, ilk iş olarak aynaları kontrol eder ve koltuğunu ayarlar. Aynalar konusuna hassasiyetle önem verilmelidir. Aynalar konusunda genelde çok ayrıntılı soru sorulur.
Kemer takılmalı, asla unutulmamalıdır. 

Araç tanımaya ilişkin sorular yöneltilir. Bu sorulara hazırlıklı olunmalıdır.

Heyecan kontrolü 
Sürücü adaylarının bir kısmı heyecan nedeniyle sınavı kaybedebilmektedirler. Sınav esnasına ilk sorulan sorular, adayın heyecanını yatıştırmaya yöneliktir. Sürücü adayının heyecanına hâkim olması, sakin ve normal davranışları sınavdaki başarıya önemli katkı sağlar.
Not: Panik atak faktörü, sınav komisyonu tarafından değerlendirme unsuru olarak sayılır. Aşırı panik atak durumunda sınavı başarısız sayar. 

Heyecanı yenmek: 
Geriye kalan 30 dakikada nasıl sınav edilir?
Sırası ile bu işlemler gerçekleştirilir: 
Araç çalıştırılır.
Direksiyon hakimiyeti sağlanır.
Yokuşta kalkış değerlendirilmesi
Geri geri park etme
Geri geri gelme
Durma ve duraklama
Takip mesafesinin korunup korunmadığının ölçülür.
U dönüşü ve trafik işaretlerine uyulup uyulmadığının analizi yapılır.
Aracın çalıştırılması
1- Araç stop ettirilmeden nasıl çalıştırılır? 

Püf video
Ayak debriyaja basılır, bu motor çarklarını serbest bırakarak rahatça vites çarklarının yerini değiştirilmesine yarar.
Vites 1'e alınır.
Sağ ayak frenden çekilir.
Gaz pedalına yavaşça basılır.
Gaz pedalına yavaşça basılırken, debriyaja basılı olan ayakta yavaşça, debriyaja basmaktan çekilir. Ancak tam olarak çekilmez.
Aracın tam kalkışa hazır hale geldiği anlaşılınca, ayak tam olarak debriyajdan çekilir. Bu duruma kavrama noktası denir ve çok tecrübe ile anlaşılır. Sürücüler kavrama noktasını, genellikle motorun sesinden anladıklarını ifade etmektedirler.
El freni indirilerek, harekete geçilir. 
2- Aynalar ayarlanır. 
3- Koltuk ayarlanır, kemer takılır.
4- Ani kalkışları engellemek için, vites boşa alınır.
5- Debriyaja basılır, vites bire alınır.
6- El freni indirilerek harekete geçilir.

Direksiyon hakimiyeti
Direksiyon hâkimiyeti çift elle sağlanır, sadece vites değişimlerinde tek elle tutulmalıdır. Bu davranış günlük hayatta da alışkanlık haline getirilmelidir.
Dönüşlerde tek el yavaşça gevşetilir. Çift el ile kavramada zorluk vardır.
Geri geri sürüşlerde, tek el koltuğun üzerinde iken diğer elle de direksiyon hakimiyeti sağlanır.
Yokuş sınavı 
Hareket halindeyken, daha önceden belirlenmiş eğimi %7 olan bir yokuşta, el freni kullanılmadan aracın durdurularak 30 saniye bekletilmesi ve sonrasında aracı geriye kaydırmadan, ileriye doğru hareket ettirilmesi istenir. Araç iki defa stop ettirilmeden ileriye doğru hareketi sağlanabilirse, sınav başarılı sayılacaktır. Aksi durumda sınav başarısız olur. Artık sınavlarda, yeni uygulamalarda yokuş kalkış desteğine sahip araçlar kullanılmaktadır. Buna göre sürücü kursu tercih etmekte yarar vardır. 


Geri geri gelme 
25 metre boyunca herhangi bir şerit ihlali yapmadan, aracın geri geri sürülmesi istenir. Bu sürüşte, sağ kol koltuğun arkasına atılarak beden geriye doğru döndürülür ve direksiyon tek elle kontrol edilir.
Yeni uygulama ile araç park sensörü bulunan araçlar ile aynalar ile sağ-sol kontrolü yaparak, geriye dönme zorunluluğu olmadan geri geri gitme kolaylığı getirilmiştir.
Hangi durumun tercih edileceği eğitim hocasına iletilmelidir.
Geri geri park etme 
Sınav için önemli bir konudur. Daha önceden yerleştirilmiş dubalar arasına park edilmesi istenir.
Dubalar arası uzaklık aracın iki katıdır. Uzaklığı eğitim hocası ile komisyon üyeleri ayarlar.
Park edilecek alan önceden çizgiler ile belirlenmiştir.
Araç, dubalar arasına bir hamlede park edilmelidir. İleri-geri yapma şansı tanınmaz. Dubalar arasındaki iken iki defa ileri geri hareket etme şansı vardır.
Araç, düzgün bir şekilde park edilmelidir.
Kaldırım ile araç arasında en fazla 50cm olmalıdır. Aksi durumda park yapılmış sayılmaz; kabul edilmez.

Durma ve duraklama 
Araç ile seyir halindeyken sınav komisyonu, aniden aracın durdurulmasını isteyebilir. Bunu sağ ön koltukta oturan, komisyon başkanı ister. Paniklemeden sakince durulması risksiz ve uygun bir yerde, sinyal verilerek yavaş yavaş araç durdurulur.
Takip mesafesi 
Araç takip mesafesi, araç hızının yarısı kadar olmalıdır. 60km ile seyir halinde olan bir aracın takip mesafesi 60/2'dir, 30 km'dir. Sınav halindeyken komisyon bu hareketleri değerlendirecektir.
U dönüşü 
U dönüşü yapılacak yere yaklaşıldığında, dönülecek yön doğrultusunda sinyal verilir.
U dönüşü yapılacak yeri daha önceden eğitmen ile birlikte görülmüş olması gerekir. U dönüşü noktasına yaklaşıldığında, sinyal verilir, hız azaltılır ve vites küçültülür.
Akışkan trafikte U dönüşü yapılıyorsa, trafik kontrol edilerek dönüş yapılır.
Trafik işaretlerine ve trafik levhalarına dikkat etme 
Seyir halindeyken trafik işaretlerine kesinlikle dikkat edilmelidir. Hız azaltma, yayalara yol verme gibi levhalara dikkat edilmesi gerekir.
Sürücünün bu husustaki dikkati ve hassasiyeti, komisyonca analiz edilir. 

Sinyaller 
Araç, çalıştırıldıktan sonra gidilecek yön doğrultusunda sinyal verilir.
Aracın durdurulması, duraklatılması istenebilir, tekrar hareket ettirilmesi istenildiğinde gidiş istikameti yönünde sinyal yakılmalıdır.
Dönülecek yönlerde, U dönüşlerinde vs. Sinyallere dikkat edilmelidir.
Dörtlülerin yakıldığı yerler
Park yaparken
Geri geri gidişlerde
Yokuşta durdurma ve yeniden kalışta dörtlüler yakılır.
4 duba arasına park etme: 
Teknik park etme animasyonu: 
İşi biten sinyaller kapatılmalıdır.
Ehliyet soruları çöz
Öğrenme yöntemlerinden birisi de çıkmış sınav soruları üzerinde hazırlanmak ve buna ek olarak, konu kitaplarını da okuyup bitirmek, neredeyse sınavı geçmeyi garantileyecektir. Sınavı vermek için için ehliyet soruları çöz. Tabi her şeyde olduğu gibi, ehliyet sınavlarına hazırlanmakta zaman ister. Hangi çalışma olursa olsun, zaman ayrılmadan, sonuç elde etmek güçtür.
Çıkmış sınav soruları çöz ve değerlendir 
Geçmiş zamanlarda yapılan sınav içerikleri, genelde benzerlik gösterirler. Bazen de aynı sorular, kendi içlerinde şık değişikliğine gidilerek sorulmaktadır. Bu ehliyet sınav soruları, diğer kurumların aksine Yök tarafından değil de MEB tarafından hazırlanır. 

Çıkmış sınav soruları üzerine çalışmak, MEB'nın öğrenilmesini istemiş olduğu bilgiler öğrenilmiş olur hem de sınavda, tekrar karşılaşıldığında hatırlamak ve çözmek avantaj sağlayacaktır. 

Çıkmış sınav sorularına pdf formatında ve online erişmek mümkündür. Çıkmış sınav sorularına ilişkin Google play üzerinden, birçok uygulamaya erişmekte mümkündür. Online soru çözmek ve bunu pratikleştirmek, gerçekten olağan bir başarı sağlayacaktır. 

Sadece çıkmış sorulara odaklanmamak gerekir. Konu hakkında başka araştırmalar yapmak, konu kitaplarını ve kitapçıklarını okumak,
Trafik: pdf
Trafik adabı: pdf
Motor: pdf
İlk yardım: pdf

internette yayınlı videoları 
Trafik: video
Motor: video
İlk yardım: video
Direksiyon: video
İzleyerek sahip olunan bilgileri geliştirmek ve pekiştirmek lazımdır. 

Çıkmış sınav soruları 
Ehliyet sınavlarında geçmişte sorular
Bu hususta internet üzerinde birden çok online sınav hizmetleri sunan site vardır.
Ehliyet sınav sorularının kendisine özgü şekli vardır. A'dan D'ye kadar seçenek sunulur. 

Soru sormada birkaç yöntem kullanılır:
1.Tip soru şekli 
I. II. III. Şeklinde bilgiler verilerek soru sormak.
Örnek: 21 Nisan 2018 ehliyet sınavında sorulmuş soru:
I. Kazazedenin tedavi edilmesi
II. Hayati tehlikenin ortadan kaldırılması
III. Yaşamsal fonksiyonların sürdürülmesinin sağlanması
Yukarıdakilerden hangileri ilk yardımın öncelikli amaçlarındandır? 
A) I ve II.
B) I ve III.
C) II ve III.
D) I, II ve III.
Bu tip sorular, bilgiye dayalıdır. Seçeneklerdeki bilgiler konusunda, hiçbir fikir edinilemiyorsa, soruyu cevaplamak sıkıntılı olacaktır. Konu hakkında hiçbir bilgi yoksa, seçeneklerden doğru bir cevabın bulunması gerekir. Şimdi doğru cevap ile şıklarda sürekli tekrarlanan bilgi incelenmelidir. Soruya en yakın bilgi tespit edilir. 

Örnek soru üzerinde düşünelim, ilk yardımın amacı öncelikle hayatı kurtarmaya yönelik olmalıdır. Bilgi seçeneklerindeki II. Bilgi çok mantıklı. Şimdi bilgi II. Ile birlikte anılan, bilgilere bakalım. C ve D seçenekleri, diğer seçenekleri eler. D seçeneğinde, I. bilgide kazazedenin tedavi edilmesinden bahseder. Oysaki kesin tedavi yerleri polikliniklerdir. Bu seçenekte yanlıştır. Bu elemeden sonra kalan tek seçenek C seçeneğidir. Artık mantık icabı III. Bilginin doğruluğu sorgulanmaz. C.
2.Tip soru şekli: 
Aşağıdakilerden hangisi kalp durmasının belirtilerindendir? 
A) Aşırı hareketlilik
B) Bilincin açık olması
C) Kalp atımının olmaması
D) Hızlı ve yüzeysel solunum
Bu tip sorular, düz sorulardır. Bilgi, düşünme ve mantık üzerine kuruludur. Soruda kalp durmasından bahsediyor. Çok derin bir bilgiden de bahsetmiyor. Kalp atımı yoksa, kalp durmuştur. C.
3.Tip soru şekli 
Şekildeki trafik görevlisinin yapmış olduğu işaretin sürücüler için anlamı nedir?
OA) Dur
OB) Hızlan
YC) Yavaşla
OD) Sağa yanaş 

Resimler ile soru sormak. Resimlerdeki işaret ve tariflerin ne anlama geldiği mutlaka bilinmelidir, aksi durumda doğru cevaplanması zorlaşabilir.
Burada ehliyet sınavlarında çıkmış sınav sorularını uzun uzadıya açıp yaymak hem zaman kaybına hem de bilgisayarlarda performans kaybına neden olacaktır. Bunun yerine online test hizmeti veren harici sitelerden yararlanmak faydalı olacaktır.

Online çıkmış ehliyet sınavı çöz 
Bilgisayar kullanılarak, çıkmış ehliyet sınav soruları çözme çalışmaları yapılıyorsa, aşağıdaki linklerden, eğlenceli bir şekilde ders çalışılabilir.
http://www.ehliyetsinavkursu.com/sinav-sorularini-coz/
http://www.onlineehliyetsinavlari.com/ehliyet-sinavi
http://www.aydinsari.com.tr/test_81.php
https://www.samsunehliyet.com/katego…/online-ehliyet-sinavi/
http://www.esinavturkiye.com/
http://www.kocaeliehliyet.com/sayfalar-31-online-ehliyet-si…
Ehliyet sınavlarına ilişkin hazırlanmış ve geçmiş sınavları incelenerek, gerekli olan bilgiler edinilmiş olur.
Ehliyet sınavlarının en önemli kısmı direksiyondur. Bu nedenle direksiyon konusu üzerinde fazlaca duruldu. Teorik sınavda başarılı olabilmek için bir defa, sürücü kursunun vermiş olduğu kitapçığın okunularak bitirilmesi yeterlidir. Tabi bu durum kişiden kişiye farklılık gösterebilir. Bir defa da anlaşılmıyorsa, iki defa üç defa okunmalıdır. Kitap okumak sıkıcı geliyorsa, internet üzerinde, yüzlerce sürücü eğitim videosu, yazı ve makaleleri yer almaktadır. Bu kaynakların adresleri olabildiğince verilmeye çalışıldı. 

Ehliyet sınavında haklar 

Ehliyet sınavında dört hak tanınır. Dört sınavı geçme hakkının tamamında başarı sağlanamamışsa, sürücü kursuna, ehliyet almak için müracaat edilmiş dosya, ödenmiş ücreti ile birlikte yanar, iptal olur.
4 sınavdan başarısız olan aday, en az 15 gün içerisinde randevu alarak sürücü kursuna 45 gün içerisinde yeni bir müracaatla ve yeni bir ücretle ve yeni bir dosya ile tekrar ehliyet sürücü kursuna baş vurmak mümkündür. 45 gün sınırı, yeni dosyadaki sınav haklarının ilkinin yanmaması içindir. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

UFO GEMİSİ VAR MI? VARSA NASIL ÇALIŞIR?

SİNÜZİTE KESİN ÇÖZÜM